Rondreis Amerika 2019

Dag 13 Vertrek Devils Garden Campground naar Moab Canyonlands RV & Campground.

Als we in de vroege ochtend wakker worden, maakt Melissa nog enkele foto’s van de zonsopkomst vanaf de camping. We ontbijten wat en we rijden rond 8:30 uur naar Devils Garden Trailhead. Door de hoge temperatuur, verwachting van 36 graden celsius, willen we vroeg gaan lopen. Vandaag bestuurt Melissa de palmbomen camper naar de trailhead, even buiten de camping. Die stoere chick Melissa doet dat mooi even, ondanks dat ze de voorkant van de camper amper kan zien over het dashboard heen. Daar aangekomen parkeren we de RV en lopen op een route van 1,9 mile naar verschillende Arches. Het pad is in eerste instantie goed begaanbaar al gaat het behoorlijk omhoog en naar beneden. De eerste 200 meter is tussen rotsen door op het pad in de schaduw. Even verder wordt het mul zand en dat wordt al zwaarder lopen, terwijl de temperatuur al oploopt tot 30 graden en er volop zon staat. Dan doemen er in de verte hoge rotsblokken op, waar we op de top mensen zien staan en halverwege zien we mensen omhoog klimmen. We vragen ons af of we daar naar toe moeten. Plots worden we afgeleid door en jong Elkje dat in de schaduw van de bosjes aan het grazen en relaxen is. We zetten onze tocht voort en komen aan bij de eerste Arch welke onderdeel is van een berg. De Landscape Arch is afgezet met hekken en als je er doorheen keek zag je alleen de berg. Dus we besluiten net als alle andere toeristen de rotsachtige berg te beklimmen. Het is een behoorlijke klim waarbij je geen hoogtevrees moet hebben. Zoals goed Amerikaans betaamd, wordt dat ook netjes aangeven op het informatiebord aan het begin. We gaan gestaag verder en na een behoorlijke klim staan we bovenop de rotspartij, de afgrond in te kijken waar we vandaan kwamen. We lopen door op een pad en komen splitsingen tegen waarbij verschillende Arches staan aangeduid. We besluiten nog twee van de drie Arches te gaan bezoeken in de wetenschap dat we ook nog moeten afdalen naar de camper. De eerst Arch is de Partition Arch en de tweede Arch is de Navajo Arch. De derde double O Arches is nog 0,9 mile lopen vanaf de splitsing dus die slaan we met de stijgende temperaturen over. De Arches die we bezoeken zijn indrukwekkende natuurverschijnselen en geven een prachtige doorkijk over Arches National Park en de tweede biedt toegang tot een kloof. Als lezers zullen jullie begrijpen dat er weer tientallen prachtige foto’s worden gemaakt en dan dalen we af naar de camper. Een lastige tocht maar met hulp van elkaar en met goed geconcentreerd afdalen, bereiken we rond 11:20 uur moe maar voldaan onze campers. Complimenten voor Nathan en Deborah die zonder klagen de trail hebben gelopen. Vanuit de camper genieten we nog van de indrukwekkende natuur van Arches National Park en rijden we rond 12:15 uur Canyonlands RV resort & campground op. Daar draaien we een was, eten wat, checken ons social media (want ja we hebben weer wifi) en duiken dan het zwembad in voor een verfrissende koele duik. Na het zwemmen steken we de BBQ aan relaxen we wat. Nemen we een douche doen we wat voor onszelf en doen we een spelletje Yathzee. Morgen stond een dagje Canyonlands National Park op het programma maar de kinderen van de flamingo camper willen uitslapen, want dat hebben we gedurende de hele vakantie nog niet gedaan en dan bedoel ik niet moppies uitslapen en wakker worden om 8 uur. In de middag zullen we en dan nog even het stadje Moab bezoeken. Wat de familie Hop gaat doen is nog onbekend, maar dat lezen jullie wel in het volgende verslag.

Tot morgen en veel leesplezier.

Albert, Melissa, Deborah, Nathan, Rick, Denise, Martijn, Naomi, Jolanda en Gerrit

Roelie

Wat een mooie foto’svan de arches

Therese

Mooie verhalen weer !!?????

Biep

Wat beleven jullie veel. Melissa top dat je hebt gereden?