Rondreis Amerika 2019

Dag 18 Zion Canyon Campground & RV en “hiken” in Zion National Park

Vandaag staat een aantal wandelroutes op het programma. Omdat ze vorig jaar overstromingen hadden en veel last van sneeuwval waren er enkele routes afgesloten of onbegaanbaar. De Angel Landing Trail is met Nathan en Deborah te gevaarlijk, je loopt dan stukken aan veiligheidstouw langs afgronden van 3000 feet. Rond half 10 pakken we de Zion National Park Shuttle naar Visitor Centre een stuk van 500 meter zo bleek achteraf. Dit hadden we met gemak kunnen lopen. Eenmaal aangekomen bij het Visitor Center besluiten we de Shuttle te pakken naar de laatste halte genaamd Temple of Sinawava, een rit van 45 minuten waarbij zowel de buschauffeur als een bandje ons de geschiedenis vertelt van Zion National Park en alle bezienswaardigheden per halte benoemd en ook de routes die geblokt zijn. Aangekomen bij halte 9 zullen we de Riverside Walk doen naar de Narrows. Een prachtige route langs een snelstromende rivier die haar oorsprong kent in de Narrows. Tijdens de route beleef je Zion National Park in zijn volheid. We komen veel eekhoorns tegen die we op straffe van 100 dollar niet mogen voeden. Maar ook de watervalletjes in de rivier zijn bezienswaardigheden. Aangekomen aan het einde van de Riverside Walk moeten we door de rivier de Narrows in lopen. Niet iedereen heeft waterschoenen bij zich dus we kunnen niet verder. Naomi gaat op haar blote voeten het koude water in en al snel volgen Gerrit, Melissa, Nathan en Deborah. Naomi en Gerrit vinden nog een zonnebril in de rivier en na het drogen van onze voeten gaan we dezelfde weg terug en pakken weer de shuttle bij Temple of Sinawava naar halte 8 Big Bend waar we mooi foto’s kunnen maken van de rotspartijen. Bovenaan die rotspartijen zien we mensen langs de afgrond Angels Landing Trail lopen. We dalen af naar de rivier die daar nog stroomt en gooien stenen in het water. We keren terug naar de Shuttle bus en stappen uit bij halte 5 Zion Lodge. Daar lopen we de Lower Emerald Pools tot aan het punt met watervallen een stuk van een kilometer. Na de watervallen staat een hek op het pad en 20 meter verderop zie je dat enorm rotsblokken het pad de trappen en de natuur hebben vernield, een indrukwekkend gezicht. We keren weer terug naar Zion Lodge en stappen op de shuttle naar het Visitor Center. Daarna lopen we terug naar de camping. Het is inmiddels 14:30 uur. We drinken wat bij de camper en duiken het zwembad in, al snel krijgen we gezelschap van de andere Nederlanders die gisteren ook in het zwembad waren. Na het eten hebben we weer de gebruikelijke rituelen. Ben je een keer in Utah Amerika dan raden we jullie zeker aan om Bryce Canyon National Park en Zion Canyon National Park te bezoeken. Dan zul je ervaren dat hetgeen ik beschrijf nog geen 10% weergeeft van alles je ziet, zo mooi.

Morgen staat in het teken van een reisdag want dan rijden we van Springdale, Zion Canyon National Park, langs Las Vegas naar Bakersfield over een afstand van 720 kilometer. De reistijd is ongeveer 7 uur zonder te stoppen dus we zullen er wel zo’n 10 uur over doen, maar krijgen weer een uur terug. Het tijdsverschil met Nederland wordt dan weer 9 uur eerder. Eenmaal aangekomen in Bakersfield overnachten we in Orange Grove RV Park en trekken dan door naar Sequoia Kings Canyon, het favoriete plekje van Jolanda.

Tot morgen en veel leesplezier.

Albert, Melissa, Deborah, Nathan, Rick, Denise, Martijn, Naomi, Jolanda en Gerrit

P.s. het uploaden van foto's gaat heel traag of soms helemaal niet, vandaar dat we maar weinig tot geen beelden plaatsen

Dag 17 Reisdag van Bryce Canyon naar Zion Canyon Campground & RV

Na twee nachten te hebben gestaan in Bryce Canyon, reizen we af naar een plaatsje Springdale aan de rand van Zion National Park. Waar we twee nachten hebben geboekt op Zion Canyon Campground & RV resort. De reis zal ongeveer 2 uur duren en kent een afstand van 140 kilometer. We proberen daarom rond 9 uur te vertrekken. De reden van dit vroege vertrek is dat Albert een afspraak heeft gemaakt met een service monteur van Cruise America die rond 12:00 uur op de volgende bestemming aanwezig zou zijn. We rijden via highway 12 weer naar highway 89 en slaan af naar links richting Las Vegas. Na een uur rijden op laatstgenoemde highway slaan we rechtsaf highway 9 in die ons rechtstreeks door Zion National Park leidt. Eenmaal aangekomen bij Zion National Park laten we onze America Annual pas zien en betalen 15 dollar extra om door de twee tunnels te mogen rijden in genoemd park. De weg waar we op rijden wordt Zion Canyon Scenic Drive genoemd. Nog steeds onder de indruk van Bryce Canyon rijden we nu een park in, die nog mooier lijkt dan Bryce Canyon. Het is een National Park, door de buschauffeur een oase in de woestijn genoemd, die prachtige bergen en rotswanden heeft, veel wilde dieren huisvest en veel bomen en prachtige natuur kent. En wij mogen daar met onze camper op kronkelige wegen doorheen rijden, je kijkt je ogen uit. Aangekomen bij de eerste tunnel die zo’n 100 meter is, kunnen we op onze baan blijven rijden. Deze tunnel is hoog genoeg. Na nog enkele haarspeldbochten te hebben gereden, komen we aan bij de tweede tunnel. Deze is 1,2 mile lang we worden opgehouden door een iets te nukkige vrouwelijke park ranger. Zij wil van alle campers de betaalbevestiging zien, om ze af te kunnen tekenen (je mag maar twee keer gebruik maken van de tunnels). Daarna krijgen we de instructie mee om midden in de tunnel te rijden en van de andere kant wordt het verkeer tegengehouden. De tunnel is inderdaad lang, zo nu en dan kronkelig en gaat dwars door een berg heen. Aan de andere kant aangekomen rijden we verder over Zion Canyon Scenic Drive naar het plaatsje Springdale. Daar aangekomen gaan we nog de nodige boodschappen doen in een iets te dure supermarkt. We checken rond 12:30 uur in bij Zion Canyon Campground & RV Resort en staan weer naast elkaar op plek A17 en A18. De camper van Albert en Melissa staat weer goed en het water druipt nu aan de achterkant van de camper op de grond. De afspraak was dat de service monteur zou bellen en omdat Albert en Melissa nog niet gebeld zijn, besluiten we na een lunch het zwembad in te duiken. Daar hebben we met nog meer Nederlanders de grootste lol met lummelen en het maken van bommetjes. Nathan en Deborah hebben al snel aanspraak van andere Nederlandse kinderen in het zwembad en oh wat hebben we het goed. Rond 4 uur belt Albert nogmaals Cruise America en deze geeft aan geen servicemonteur te kunnen regelen in de regio Zion en spreken af dit op maandag, onze vertrek dag naar Bakersfield alsnog ergens onderweg te regelen. Als dat maar goed gaat? Na het avondeten doen we nog wat 30 second spelletjes en gaan dan rond 23:00 uur naar bed, moe van de warme temperaturen van 32 graden in Springdale. We moeten na 22:00 uur stil zijn op de camping en morgen hebben we om 9 uur afgesproken met de Shuttle bus Zion National Park te gaan bezoeken.

Tot morgen en veel leesplezier.

Dag 16 Bryce Canyon, Ruby’s Inn RV & Campground

Vandaag gaan we Bryce Canyon bezoeken. We hebben afgesproken rond 9 uur de shuttle bus te pakken naar Bryce Point. Als we opstaan is het nog steeds 16 graden en ontbijten we buiten met trainingsjassen aan. Rond 9:30 uur stappen we in de shuttle bus en na een ritje van een kwartier worden we afgezet op Bryce Point. Hier hebben we een prachtig uitzicht, op een hoogte van 2529 meter over Bryce Canyon een hoefijzervormig dal met naaldbomen en heel veel rode pilaarachtige rotspartijen die de Canyon tot iets magisch maken. Hier worden panorama foto’s gemaakt en na overleg besluiten we af te dalen op een trail van 1,7 km het dal in waar we prachtige uitzichtpunten hebben en een kleine doorgang door de rotsen en zo afdalen in het dal. Onderweg worden weer prachtige foto’s gemaakt. Aangekomen bij Peekaboo Loop trail, een ronding van 3 mile (4,8 km), besluiten we de kortste route te pakken richting de Navajo Loop trail een afstand van 2,1 km. Daarna moesten we nog een afstand van 0,5 km overbruggen tussen de Peekaboo Loop trail en de Navajo Loop trail. De Navajo Loop trail is 1,1 km bergop met soms hele steile stukken. De hele route gaat veelal bergop en af en is best wel pittig te noemen, maar het uitzicht vergoed alles. Via de Navajo Loop trail zijn we op weg naar Sunset Point. Om de buurt van Sunset point worden we met trappen en zigzag paadjes omhoog naar de bovenkant van de Canyon geleid op 2438 meter. Je kunt je voorstellen dat zowel het uitzicht als de route adembenemend waren. De vele foto’s die tussen het hijgen door gemaakt zijn, geven een mooi inzicht in de schoonheid en indrukwekkendheid van de natuur in Bryce Canyon. Aangekomen op Sunset Point nemen we de shuttle bus naar het Visitors centrum waar we nog een film bekijken van Bryce Canyon en haar Wildlife. Ook worden weer enkele souvenirs gekocht. Denise, Rick en Martijn zijn in de bus gebleven vanuit Sunset Point naar de camping. Albert, Melissa, Deborah en Nathan nemen de bus terug vanaf het Visitor centrum naar de camping en Jolanda, Gerrit en Naomi besluiten nog even een wandeling te doen van het Visitor centrum naar de camping een wandeling van 5 km. Aangekomen op de camping relaxen we wat doen spelletjes buiten, kijken op de telefoon wat er op het internet te beleven is of typen de verslagen van de afgelopen twee dagen. Dan volgt het gebruikelijke eten, douchen, napraten over de dag of nog een spelletje doen. Vervolgens duiken we weer met vele indrukken opgedaan ons bedje in. Morgen rijden we naar Zion Canyon Campground.

Tot morgen en veel leesplezier.

Dag 15 Reisdag van Moab naar Bryce Canyon Ruby's Inn RV & Campground.

Vandaag hebben de langste reisdag van de vakantie voor de boeg. Na het ontbijt vertrekken we rond 9 uur voor een 4,5 uur durende rit naar Bryce Canyon. Eerst gaan we tanken bij het tankstation dat bij de camping hoort. We hebben weer voor 85 dollar getankt. De prijs is zo’n 3 dollar per gallon en een gallon is 3,8 liter. Vanaf de camping zitten Denise en Melissa achter het stuur. Onderweg genieten we weer van de prachtige vergezichten, de bergen waar op de toppen nog sneeuw ligt zoals de Hilgard Mountain. Onderweg op Higway 70 doen we de eerste pitstop en gaat Albert achter het stuur zitten, we zitten dan bijna op de helft. Het zijn lange snelwegen waar je soms een tijdje geen verkeer tegen komt en dan rijdt er weer zo’n roadtrain voorbij, terwijl we toch zo’n 65 a 70 miles per uur, zo’n 100 tot 110 km per uur. We vragen ons af, is het een Peterbilt of een Mack. De meeste asfalt vervoerders met een trailer en één of twee aanhangers erachter worden voortgetrokken door een Peterbilt. Enorme vrachtwagens met grote neuzen, twee zinken pijpen ver boven het dak uitstekend en een half huis achter de cabine. Als we afbuigen naar de Highway 89, waar Gerrit het stuur overneemt van Denise is de omgeving groen en zien we een snelstromende rivier uit de bergen komen, de Servier Rivier. Kortom een prachtige rit met veel variatie in landschap, kleuren bergen, het begint allemaal een beetje gewoon te raken, maar dat is het niet. Van Highway 89 slaan we linksaf Highway 12 op en komen we in het Red Canyon gebied waar we tussen rode bergen en rotsen doorrijden en enkele uitgehakte tunnels, die lijken op Arches, inrijden. Red Canyon is een voorloper van Bryce Canyon. Rond 2 uur rijden we bij Bryce Canyon Lodge de camping op, althans dat denken we. We moeten nog langs lodges, over het camping terrein, langs het zwembad en dan na 5 minuten rondrijden komen we aan bij het gebouwtje van Ruby’s Inn RV & Campground waar we inchecken. De flamingo camper staat achter het informatiehokje op plaats 87. En de palmbomen camper staat even verderop op plaats 144. Eenmaal geïnstalleerd, blijkt dat de camper van Albert en Melissa lekkage heeft op de slangen van het afvoerwater. Dat bleek al in Moab toen er onder de camper van Albert en Melissa een visvijver ontstond. Toen stond de camper achterover en nu in Bryce City, op Ruby’s Inn RV & Campground staat de camper iets voorover. Met duck tape proberen we de waterstromen wat naar achteren te lozen, maar dat helpt maar een klein beetje. Albert belt de Cruise Amerika helplijn, maar tot nu toe hebben ze nog niet teruggebeld. We nemen een frisse duik in het zwembad. Dit zwembad heeft ook een hottub, we zonnen wat in het gras bij het zwembad en gaan dan weer terug naar de camper waar we wat eten, enkele spelletjes doen, een filmpje kijken en dan gaan slapen. De temperatuur is in de avond gedaald naar 16 graden celsius dus voor het eerst hoeft de airco niet aan. Morgen gaan we Bryce Canyon bezoeken, op 5 km van de camping.

Tot morgen en veel leesplezier.

Dag 14 Moab Canyonlands RV & Campground

Vandaag hebben we een relax dag ingelast. We zaten pas rond 10:00 uur aan de ontbijttafel en hangen nu wat rond in en om de campers. De temperatuur zal oplopen naar 35 graden en aan het begin van de avond hebben we 51% kans op neerslag en onweer en zal de temperatuur dalen naar 21 graden. We hebben prachtige plekken op de camping aan de buitenring ver van de drukke weg plek 13 en 14. Door de hoge bomen hebben we veel schaduw en is het dus goed uit te houden met koel drinken in een grote koelbox gevuld met water en ijs. Vanochtend hebben we de trouwclip van de bruiloft van Rick en Denise bekeken, die zag er prachtig uit en wekte de gevoelens op van die prachtige dag op woensdag 29 mei 2019. Rond het middaguur gaan we in Moab nog wat souvenirs kopen en verlekkeren de mannen zich bij enkele Ford Mustang GT's, die te koop worden aangeboden bij de plaatselijke dealers. Bij terugkomst duiken we nog even het zwembad in, eten we wat, halen een toetje bij de Mac aan de overkant. De voorspelde regen en onweer blijven uit en buiten is het heerlijk zitten. Als we allemaal opgefrist zijn spelen we 30 seconds. Waarbij team Albert (het is moeilijk bescheiden te blijven..) met glans wint van team Martijn. Daarna gaan we slapen. Morgen hebben we het langste stuk rijden tot nu toe voor de boeg. We rijden dan van Moab naar Bryce Canyon. Een rit van 280 mile = 450 kilometer. Volgens de planning doen we er 4,5 uur over. De volgende camping is naar Ruby's Inn RV Park & Campground.

Tot morgen en veel leesplezier.

Dag 13 Vertrek Devils Garden Campground naar Moab Canyonlands RV & Campground.

Als we in de vroege ochtend wakker worden, maakt Melissa nog enkele foto’s van de zonsopkomst vanaf de camping. We ontbijten wat en we rijden rond 8:30 uur naar Devils Garden Trailhead. Door de hoge temperatuur, verwachting van 36 graden celsius, willen we vroeg gaan lopen. Vandaag bestuurt Melissa de palmbomen camper naar de trailhead, even buiten de camping. Die stoere chick Melissa doet dat mooi even, ondanks dat ze de voorkant van de camper amper kan zien over het dashboard heen. Daar aangekomen parkeren we de RV en lopen op een route van 1,9 mile naar verschillende Arches. Het pad is in eerste instantie goed begaanbaar al gaat het behoorlijk omhoog en naar beneden. De eerste 200 meter is tussen rotsen door op het pad in de schaduw. Even verder wordt het mul zand en dat wordt al zwaarder lopen, terwijl de temperatuur al oploopt tot 30 graden en er volop zon staat. Dan doemen er in de verte hoge rotsblokken op, waar we op de top mensen zien staan en halverwege zien we mensen omhoog klimmen. We vragen ons af of we daar naar toe moeten. Plots worden we afgeleid door en jong Elkje dat in de schaduw van de bosjes aan het grazen en relaxen is. We zetten onze tocht voort en komen aan bij de eerste Arch welke onderdeel is van een berg. De Landscape Arch is afgezet met hekken en als je er doorheen keek zag je alleen de berg. Dus we besluiten net als alle andere toeristen de rotsachtige berg te beklimmen. Het is een behoorlijke klim waarbij je geen hoogtevrees moet hebben. Zoals goed Amerikaans betaamd, wordt dat ook netjes aangeven op het informatiebord aan het begin. We gaan gestaag verder en na een behoorlijke klim staan we bovenop de rotspartij, de afgrond in te kijken waar we vandaan kwamen. We lopen door op een pad en komen splitsingen tegen waarbij verschillende Arches staan aangeduid. We besluiten nog twee van de drie Arches te gaan bezoeken in de wetenschap dat we ook nog moeten afdalen naar de camper. De eerst Arch is de Partition Arch en de tweede Arch is de Navajo Arch. De derde double O Arches is nog 0,9 mile lopen vanaf de splitsing dus die slaan we met de stijgende temperaturen over. De Arches die we bezoeken zijn indrukwekkende natuurverschijnselen en geven een prachtige doorkijk over Arches National Park en de tweede biedt toegang tot een kloof. Als lezers zullen jullie begrijpen dat er weer tientallen prachtige foto’s worden gemaakt en dan dalen we af naar de camper. Een lastige tocht maar met hulp van elkaar en met goed geconcentreerd afdalen, bereiken we rond 11:20 uur moe maar voldaan onze campers. Complimenten voor Nathan en Deborah die zonder klagen de trail hebben gelopen. Vanuit de camper genieten we nog van de indrukwekkende natuur van Arches National Park en rijden we rond 12:15 uur Canyonlands RV resort & campground op. Daar draaien we een was, eten wat, checken ons social media (want ja we hebben weer wifi) en duiken dan het zwembad in voor een verfrissende koele duik. Na het zwemmen steken we de BBQ aan relaxen we wat. Nemen we een douche doen we wat voor onszelf en doen we een spelletje Yathzee. Morgen stond een dagje Canyonlands National Park op het programma maar de kinderen van de flamingo camper willen uitslapen, want dat hebben we gedurende de hele vakantie nog niet gedaan en dan bedoel ik niet moppies uitslapen en wakker worden om 8 uur. In de middag zullen we en dan nog even het stadje Moab bezoeken. Wat de familie Hop gaat doen is nog onbekend, maar dat lezen jullie wel in het volgende verslag.

Tot morgen en veel leesplezier.

Dag 12 Vertrek uit Monument Valley en rijden naar Moab, Arches National Park.

Vanaf de camping Goulding’s Campground is het 2,5 uur rijden naar Moab en vanaf Moab is het nog 45 minuten rijden door Arches National Park naar onze camping Devils Garden Campground een camping in de natuur midden tussen de campings in. Onderweg komen we langs Forrest Gump Point 13 Highway US 163. Daar worden nog even beroemde foto’s gemaakt op de weg met op de achtergrond enorme rotspartijen die uit de vlakte opdoemen. We moeten nog wel enkele japanners wegjagen die later aankwamen en zo maar voor ons opdoken en onze achtergrond vertroebelen. Maar na een indrukwekkende instructie en armbeweging van Gerrit schieten de japanners van de weg af en gaan achter ons staan. Daarna worden nog enkele foto’s genomen en helpen we een ander Japans gezin met het nemen van een gezinsfoto. Daarna rijden we over lange rechte highways, naar Moab. Over het uitzicht vanuit de camper hebben we al veel geschreven en ook nu weer was het adembenemend mooi en uitgestrekt. Je moet het meegemaakt hebben om het gevoel te kunnen krijgen. In Moab aangekomen doen we eerst boodschappen, omdat de voorzieningen op Devils Garden Campground alleen een WC gebouw zijn en een amfitheater. Nadat we geïnstalleerd zijn, hoeven we maar twee kilometers te lopen om verschillende Arches te bewonderen. Dat doen we dan ook met het hele gezelschap. De tocht erna toe gaat bergop en af en er moet soms op rotsblokken geklommen worden om de Arches van dichtbij te bewonderen. De route staat aangegeven met op elkaar gestapelde stenen en je kunt voetsporen volgen, maar dat is niet altijd even betrouwbaar. Toch vinden we de weg terug, mede dankzij “Ellie Lust op patrouille”, want zij koos de juiste frequentie. Eenmaal terug op de camping nemen we een hapje en een drankje voor de inwendige mens. Daarna gaan we avondeten. En in navolging op de complimenten voor het meehelpen laat Deborah vandaag zich ook van haar goede kant zien, door mee te helpen met de afwas. Daarna is er kinderdisco, met nummers als “dans met tante Rita”; “Pinguïn dans” waarbij Nathan lekker aan het schudden was met zijn billen. Ook het vliegenlied en Macarena schallen over de camping heen. Iedereen danst mee ook de kinderen op de rotsen en andere volwassenen bij hun campers. Het is één groot feest op de camping. Nadat het donker is geworden, frissen we ons op in de camper en in het WC hokje en we kijken nog even de sterren een gaan dan naar bed. Morgenvroeg lopen we nog de Devils Garden Trailhead waar we nog enkele Arches kunnen bewonderen. Daarna rijden we 45 minuten terug naar Moab waar we de volgende camping hebben.

Tot morgen en veel leesplezier.

Dag 11 Horseshoe Bend en vertrek van Wahweap Page naar Monument Valley.

Gisteravond hebben we nog onweer en regendruppels op de camping gehad, maar toen we opstonden, hadden we al weer een onbewolkte lucht en 28 graden. We hadden afgesproken om 9 uur te vertrekken naar de Horseshoe Bend, vlak buiten Page. Vandaag is Rick de chauffeur van de roze flamingo camper van de Familie Zwaan en Albert rijdt zijn eigen palmbomen camper. Aangekomen bij de parkeerplaats van de Horseshoe Bend moeten we 10 dollar betalen om beveiligd te parkeren, dan is het routine om de aggregaat aan te zetten en na zo’n 15 tot 20 minuten lopen bereiken we de kloof die lijkt op een hoefijzer. Voor de veiligheid hebben de Amerikanen een lang hek geplaatst. Maar je ziet al veel japanners, volledig bedekt met kleding, kamikaze selfies maken buiten de hekken met afgronden op 10 cm. En dat terwijl de temperatuur al ver boven de 30 graden is gestegen, wat al een attractie op zich is. Wij besluiten na wat foto’s achter de hekken ook een wat hoger gebied op te zoeken en vele foto’s worden gemaakt van de indrukwekkende dieptes en mooie rotspartijen van de Horseshoe Bend. Na een wandeling terug in de hitte bergop, rijden we de camper naar onze camping Goulding’s Campground in Monument Valley en rit van twee uur door het prachtige landschap van Utah – Arizona. Eenmaal ingecheckt op deze prachtige camping, omgeven door rotsen, besluiten we een verfrissende duik te nemen in het binnenzwembad, daarna wordt er wat gegeten. Tijdens het eten worden we lastiggevallen door enkele tientallen kleine bijtende vliegen. We moeten wel complimenten geven aan Rick, Denise, Martijn en Naomi. Ze helpen mee met aankoppelen en afkoppelen van beide campers, zetten de partytent op en helpen afbreken, ze koken eten, helpen mee met de afwas en vegen de camper uit. Zo houden we met elkaar tijd over om vakantie te vieren. Aan het begin van de avond gaan we allemaal douchen op de camping en na het doen van enkele spelletjes gaan we weer ons bedje opzoeken. Morgen gaan we naar Forrest Gump Point Monument Valley en rijden dan door naar het stadje Moab.